pencil marker phone phone arrow-right location house envelope mobile
Tillbaka
På vilken ort vill du etablera din verksamhet?
Hur snart vill du börja?
Var fick du information om att vi söker franchisetagare?
Alert Senior integritetspolicy
Vill du jobba med ett stimulerade koncept?

Bli en del av vår snabbt växande franchisekedja!

Intervju med Martin Wengström, franchisetagare för Alert Senior i Gävleborg

Martin Wengström är sen våren 2018 franchisetagare för Alert Senior i Gävleborg. Med en bakgrund som egenföretagare inom eventbusiness och jobb som platschef för ett it företag i Kina ville Martin vidare och såg en stor potential på marknaden för hushållsnära tjänster och då speciellt inom seniorbranschen.

Hur kom det sig att du valde just Alert Senior?
– Att jag föll just för Alert Senior berodde mycket på entreprenörsdrivet i företaget, man får vara med och påverka och vara med i beslutsprocessen. På Alert Senior är man inte instängd av ramar utan får hitta egna vägar som passar. Dessutom känns företaget familjärt, vilket tilltalar mig.

Varför franchisekonceptet?
– Här är man en del av en kedja, man är inte helt själv. Det finns alltid någon man kan ringa och bolla frågor med som till exempel offerter eller inför att man ska genomföra ett kundmöte. Dessutom är det bra att kunna höra hur det går för övriga franchisetagare, till exempel med en speciell annonskampanj eller hur de har gjort i en viss fråga.

Hur många seniorer har du anställda och vad är era vanligaste åtaganden?
– Jag har ett 30-tal seniorer anställda. Våra vanligaste uppdrag beror lite på säsong men höst och vår är det mycket trädbeskärning, sommar altanbyggen och senast så hjälpte vi ett företag att köra skräp till återbruket efter en renovering. Det är en stor variation på uppgifter, vilket är jättekul.

Hur ser dina arbetsdagar ut nu jämfört med innan Alert Senior?
– Nu kan jag styra upp mina arbetsdagar så att de passar mig även privat. Jag kan organisera och styra tiden lite själv. Arbetet är också väldigt omväxlande jämfört med tidigare, en vecka kan till exempel se ut så att jag åker ut och tittar på jobb, anställer ny personal, fakturerar och planerar utskick, det är alltid väldigt varierande uppgifter.

Vad har du lärt dig om att vara franchisetagare under den här tiden?
– Att det alltid finns hjälp att få från organisationen. Det finns redan mycket klart, mallar, kontrakt, prisidéer och löner. Mycket sådant jag annars skulle behöva ta hjälp med att sköta. Det är verkligen värt att vara franchisetagare för att få ta del av något större.

Vilken är din största lärdom så här långt?
– Det har varit en stor utmaning att jobba med 30-talet olika människor med olika egenskaper och sätt att jobba. Jag vill alltid få fram det bästa av varje person och olika människor motiveras på olika sätt. Ibland behöver man vara rak och ibland mer smidig och av beröm växer de flesta.
Det är en fantastisk känsla att uppleva när de anställda utvecklas och tar ansvar i olika projekt.

Hur ser du på den framtida verksamheten?
– Det ser väldigt positivt ut med den nya budgeten där taket för Rut-avdraget höjs från 50 till 75-tusen och att det kommer att finnas flera ben att stå på i verksamheten. Under det här året har jag fokuserat mer på snickeri tjänster och detta har resulterat i att jag i jämförelse med förra året ökat produktionen av timmar inom ROT-tjänster med 120 %. Jag kommer dessutom att fokusera mer på företagsuppdrag då jag ser en stor potential att utveckla detta område.

Har det blivit som du förväntade dig?
– Det har blivit mycket bättre än jag förväntade mig. Jag har växt 70 % per år. Det här dels för att vi får tillbaka tidigare kunder, dels för att vi skaffar oss nya kunder, till exempel genom våra annonskampanjer men även genom att tidigare kunder rekommenderar oss till sina vänner och bekanta. Jag hade förstås förhoppningar att det skulle gå bra, man kanske inte att det skulle gå så här pass bra, det är verkligen roligt.

Martin Wengström

Martin Wengström

Franchisetagare

0735-02 11 06
martin.wengstrom@alertsenior.se

Niclas Hagnäs

Niclas Hagnäs

Franchiseansvarig

0730-57 58 98
niclas.hagnas@alertsenior.se

Så fungerar ROT och RUT

Du kan få ROT- och RUT-avdrag för arbetskostnad. Material- och resekostnader i samband med arbetet ger däremot inte rätt till ROT- och RUT-avdrag.

Läs mer om ROT- och RUT-avdrag

Om Alert Senior

Alert Senior är ett bemanningsföretag som anlitar pensionärer för att utföra hushållsnära tjänster med ROT-och RUT-avdrag samt bemanna uppdrag hos företag. Företaget startade 2014 och finns idag representerat via franchisetagare på flera orter i landet.

Läs mer

Integritetspolicy

Alert Senior i Västerås AB värnar om din integritet. Vi vill att du som franchisetagare, medarbetare, leverantör eller kund ska kunna känna dig trygg när du uppger dina personuppgifter till oss.

Läs mer